Automaailmas on palju kuulsaid marke, mis kannavad asutaja nime ning said alguse perefirmana. Aga on vaid üks, mille puhul võib kaudselt rääkida lausa kuuest vennast ja see on 1914. aastal asutatud Maserati.
Vennad Carlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore ja Ernesto Maserati on kõik seotud samanimelise autotootja sünniga. Miks on siis pealkirjas mainitud nelja venda? Vanim poeg Carlo, kes oli ametilt insener ning muu hulgas ka võidusõitja ja töötas Fiati tehases testisõitjana ei jõudnud kahjuks perefirma asutamist näha, kuna suri 1910. aastal haiguse tagajärjel. Vend Mario, ainuke, kes ei valinud mehaaniku-inseneri elukutset, vaid kunstniku karjääri, on aga näiteks kuulsa Maserati logo ehk Neptuni kolmhargi autor.
Maserati mark sündiski inseneridest vendade kirest autode ja võidusõidu vastu ning esimesed aastakümned tegeleti ainult võidusõiduautode tootmisega teistele. Esimene Maserati nime kandev võidusõiduauto sündis 1926. aastal ning võitis kohe ka kuulsa Targo Florio võidusõidu omas klassis. Ehitama hakati nelja-, kuue-, kaheksa- ja isegi 16- silindrilisi autosid. 1930ndate võidusõidumaailmas võttis Maserati mõõtu Saksamaa vägevate, Mercedese ja Auto Unioni sõidukitega ning edukalt. Teiste seas võistles Maserati roolis ka kuulus Tazio Nuvolari ja tegu siiani ainukese itaalia tootjaga, kes on Wilbur Shaw istumise all võitnud kuulsa Indianapolis 500 sõidu Ameerikas ja seda lausa kaks korda.
Kiirelt, mugavalt ja luksuslikult
Peale teist maailmasõda jätkus Maserati edukas võidusõidukarjäär ning F1 sarjas võitis kuulsa Maserati 250F roolis 1957. aastal meistritiitli Juan Manuel Fangio. Etapivõite sai samasuguse autoga ka Stirling Moss.
Lisaks võidusõidule otsustati hakata ka tänavaautosid tootma ning keskenduti eelkõige grand tourer’ite ehk GT autodele. See tähendab kiiret, sportlikku, aga samas ka luksuslikku ja mugavat autot, millega vajadusel ka pikemaid sõite teha. See lähenemine on olnud sõjajärgse Maserati peamine fookus, olgu tegemist siis kaheukseliste kupeede või neljaukseliste luksusautodega.
Kui sportlikematest mudelitest on sellest perioodist tuntumad nimed Bora, Merak ja Khamsin, siis luksuskupeede koorekihti kuulub kindlasti nende esimene seeriatootmisesse läinud klassik 3500 GT, mille lahtiste versioonide hinnad ulatuvad täna juba pea 800 000 euroni.
Tänapäeval üks tuntumaid Maserati mudeleid on kindlasti Quattroporte, mille nimi tõlkes tähendabki nelja ust. Selle luksusedaani hetkel viimane ehk 6. põlvkond pakub konkurentsi Saksamaa luksustootjatele nagu BMW, Audi või Mercedes. Võrdlustestides on Quattroporte just oma sportlikkuse ja kiirete sõiduomaduste poolest teisi edestanud ehk siis see suund mida aastaid on teadlikult hoitud.
Quattroporte nimi ilmus muuseas mudelivalikusse juba 1963. aastal ning eesmärgiks oli just teha auto, millega saaks Euroopa teedel kiiresti ja luksuslikult suuri vahemaid läbida. Mudeliuuenduse järgne 1. põlvkonna Quattroporte tippkiirus oli näiteks 255 km/h, mis tegi sellest oma aja kõige kiirema neljaukselise auto maailmas.
Citroën, DeTomaso ja Ferrari
Maserati kujunemisloos on olnud mitmeid huvitavaid peatükke, mis kõik on oma jälje jätnud. Aastate jooksul on omanikeringi kuulunud näiteks Citroën, kellega koostöös sündis kuulus kupee Citroën SM, mille jõuallikas pärineb Maseratilt.
1970ndate rasketel kütusekriisi aastatel aitas Maseratil ellu jääda Argentiina päritolu Alejandro de Tomaso, kes on tuntud ka omanimelise sportautode firma järgi. 1990ndatel omandas enamusosaluse Maseratis Fiat, mis omakorda müüs selle endaga seotud Ferrarile. Sisuliselt sai Maseratist Ferrari luksusautode divisjon, mis kasutas jõuallikate ja muude oluliste detailide puhul Ferrari teadmisi, lisades sinna Maserati enda tarkuse sellest, kuidas kogu see võimsus ja kiirus mugavalt ja stiilselt maanteedele viia.
2000ndate algul liigutas Fiati emafirma Maserati ühte gruppi koos Alfa Romeoga kuhu hiljem lisandus veel ka legendaarne Abarth. Seejärel omandas Fiat ka pankroti äärel oleva Chrysleri ning sündis Fiat-Chrysler Group (FCA) mis pärast PSA (Peugeot, Citroen, Opel jt) omandamist sai nimeks Stellantis.
Ajalugu ja taust on oluline mõistmaks Maserati erilisust. Esiteks on Maserati vendade võidusõidukirest ja insenerioskustest sündinud margi puhul olnud alati esmatähtsal kohal sportlikkus ja sõiduvõimekus. Teisest küljest on sõiduautode toomises kohe võetud suund, et seesama kiirus ei saa olla kompromissitu, vaid omanik peab nautima ka neid kilomeetreid, mille puhul pöörete seier ei käi punases, vaid läbitakse pikemaid vahemaid tavalises tempos. Iga koostöö ja uue omanikuga on neid kahte omadust suudetud fookuses hoida. Kellelt teiselt saaks paremini koostöö käigus õppida mugavust kui 1970ndate Citroënilt või kiirust Ferrarilt?
Uus ja võimas tulemine
Mis toobki meid tänasesse päeva ning ilmselgelt Maserati viimaste aastakümnete suurima taassünni ja ajastu algusesse. Mudelivalikusse on värskelt lisandunud kaks autot, mis kannavad täpselt neid Maserati väärtusi, millega mark on silma paistnud. Täiesti uus MC20 nime kandev sportauto on ülivõimekas ja kauni disainiga puhastverd itaallane, mis on juba testides rohkelt kiita saanud ning juhtivad ajakirjanikud on seda nimetanud viimaste aastakümnete olulisimaks Maserati sportautoks.
Enamike jaoks on aga uus Grecale linnamaastur see, mis tõestab ära, et Maserati uus tulemine on olnud läbimõeldud ning vägagi edukas. Kiire ja luksuslik linnamaastur on täna see auto, mis peab tihti täitma grand tourer’i rolli – pakkuma omanikule võimalikult head sõidukogemust, läbima pikki vahemaid kiiresti ja võimekalt, aga samas luksuslikult ja mugavalt. Grecale mootorivalik pakub juba baasversioonis 300 hobujõudu ning kerkib Trofeo modifikatsioonis 530-hobujõuni. Sellise võimsuse tagab sama jõuallikas, mida kasutatakse MC20 superautos. Peagi lisandub valikusse ka täiselektriline Grecale Folgore, mis avab Maserati täieliku elektrifitseerimise peatüki.
Maserati ei ole kunagi olnud või soovinudki olla massitoode. Tegemist on itaalia autotootjaga selle kõige paremas mõttes, kus iga auto loomisesse pannakse korralik annus kirge ja tulisust. Ka Maserati ostja on inimene, kelle jaoks on sõitmine ennekõike nauding, mitte tüütu kohustus. Nagu ka Maserati ise, ei ole selle juht nõus olema üks hallist massist.